mandag den 18. juni 2018

Malte 6 år



Malte blev seks år i går. Jeg har været mor i seks år nu. Jeg har grædt meget de sidst fire - fem år. Ikke pga. Malte, faktisk har han været en af de helt store grunde til ikke at græde hele tiden, han er det, sammen med Henrik, der har fungeret aller bedst i den tid hvor gråden og sorgen har fyldt. Men hvor ville jeg dog bare ønske:


at jeg i hans første år ikke havde skulle bruge så meget energi og liv på at være ked af det

at jeg ikke skulle bruge så meget tid, bekymringer, energi og penge på at give ham søskende

at han havde kunnet åbne gaver fra sine søskende, at de ville være misundelige og spørge hvornår de havde fødselsdag

at der ikke var så stille når vi spiser

at det kaos der er hos andre familier vi besøger, også fandtes hjemme hos os

at når pædagogerne i skolen ber alle dem med en lillebror om at gå over i højre hjørne, at Malte ikke var i tvivl om, om han skulle gå eller blive siddende

at, når han skal skrive hvem der bor hjemme hos os i sin skole bog, at andre børn så, fair nok, ikke kunne sætte spørgsmålstegn ved at han skriver Valter

at der altid var nogen at lege (skændes) med når han kom hjem

at min lunte ikke er kort, fordi jeg ikke har mere energi

at jeg inders inde ikke helst ville ligge i min seng hele dagen, istedet for at være sammen med ham

at han ikke skulle opleve at miste en han elskede højt, så tidligt i sit liv

Malte, du er det sejeste og mest kærlige barn jeg kender - du trøster mig når jeg græder, du tør sørge over din lillebror, du nuller mit hår fordi du ved jeg elsker det, men også fordi du selv synes det er dejligt, du er udfordrende og fræk, du elsker dyr lige så meget som jeg hader dem, du hader at tabe i spil og elsker at vinde. Du griner af dine egne hjemmelavede vitser, dit liv er fyldt med gode venner, du er så hyggelig at være sammen med og falde i søvn med om aftenen, du er grunden til at jeg står op hver morgen, min største frygt er, at jeg også skal miste dig, men du er grunden til, at jeg vælger livet på trods - jeg vil altid elske dig meget højt uanset hvad!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar